Most, hogy egy szusszanásnyi ideig nincs nagyobb ünnep, visszatérnék egy kicsit a Szombathoz. A Shabbat ugye péntek estével kezdődik, gyertyagyújtással és a borra és kézmosásra mondott áldás után a barchesz felszelése következik. A barchesz le van takarva, úgy kell felfedni. S ekkor jön a kérdés, miért is kell letakarni azt a barcheszt, s ráadásul miért kell kettő, miért nem elég egy.
A második kérdésre egyszerű a válasz. A sivatagi 40 éves vándorlás során, amikor az élelmet Isten manna formájában biztosította, pénteken két adag mannát küldött, hogy szombaton ne kelljen munkálkodni a manna összeszedésével.
Annak viszont, hogy miért is takarjuk le a barcheszt, több oka is van. A legáltalánosabb, amiről majdnem mindenki tud, az az, hogy a sivatagi 40 éves vándorlás során a szombati mannát harmat takarta be, hogy megőrizze frissességét fogyasztásig.
Másik oka, hogy a talmudi időkben, még a székek és asztalok bevezetése előtt, az étkezésen résztvevők háromlábú tálcákon ettek, amiket pincérek hordtak be nekik. Shabbatkor ezeket a tálcákat csak a kiddus után hozták be, hogy ezzel is demonstrálják, hogy ezt az ételt a Shabbat tiszteletére fogyasztják. Manapság már nincsenek háromlábú tálcák, mindenki asztalon eszik. A barchesz is a péntek esti teríték része, de letakarva marad addig, amíg a tálcák idejében behozatalra nem került volna. Ez azt az üzenetet hordozza, hogy a péntek esti vacsora csak a kiddus után kezdődhet a Shabbat tiszteletére.
Harmadik oka az, hogy a különböző ételtípusokra különböző áldást kell mondani, s van egyfajta hierarchiája annak, hogy milyen sorrendben kell mondani az áldásokat. Nagy általánosságban hétféle étel dicséri Izrael nevét: gabona, árpa, szőlő, füge, gránátalma, olajbogyó és datolya. Ezek az ételféleségek elsőbbséget élveznek, amikor áldásokra kerül a sor. Ha valaki a felsorolt hétből eszik kettőt vagy többet ugyanazon étkezés során, akkor abban a sorrendben kell megenni és megáldani őket, mint amilyen sorrendben a Tóra felsorolja őket. Mivel a gabonát előbb említi a Tóra, mint a szőlőt, ezért a barcheszt kellene előszőr megáldani és megenni, csak aztán a bort. Így hát letakarjuk a barcheszt (gabonát), hogy ne “szégyenítsük meg” azzal, hogy a bort (szőlőt) előbb fogyasztjuk el, mint őt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése