Shabbat

Nos, így péntek délután szerintem a legstílusosabb az egyik legsűrűbben előforduló ünnepet megismertetnem a nagyközönséggel. Ez a Shabbat, és minden héten egyszer megünnepeljük. A nagyon vallásosak minden egyes részletét betartják, a kevésbé vallásosak csak részleteiben szokták, az egyáltalán nem vallásosak pedig semennyire :) Azért ünnepeljük, mert a Jóisten ugye a maga képére teremtette az embert, így az embernek is meg kell pihennie a hetedik napon, mint ahogy ezt Ő tette a teremtés hat napja után. Szombaton semmi munkát nem szabad végezni és semmi olyan cselekedetet végrehajtani, ami munkavégzéshez vezet. Még fényképezni sem szabad, mert az is munka, hisz létrehozunk általa valamit. De ugyanígy rólunk sem készíthet fényképet senki szombaton, mert ezzel hozzájárulnánk a munkavégzéshez.

No, de lássuk részleteiben az ünnepet.


Image Hosted by ImageShack.us


Shabbat minden héten péntek naplementével kezdődik és szombat alkonyatig tart. Magyarul pihenést jelent a héber Shabbat szó. Tilos a munkavégzés ezen a napon, 39 formáját fel is sorolja a munkavégzésnek az erre a napra vonatkozó előírásgyűjtemény (Melachotnak hívják héberül a munkavégzést). Ezek a következők:

Vetés
Aratás
Kéve kötés
Cséplés
Válogatás
Őrlés
Szitálás
Dagasztás
Sütés
Gyapjúnyírás
Tisztítás
Centrifugálás
Fonal/cérna kinyújtása
Hurkok készítése
Fonal fonása
Cérnák/fonalak szétválogatása
Csomókötés
Csomó kibogozása
Varrás
Állat bőrének lenyúzása
Állat levágása
Állat befogása
Hús besózása
Kaparás
Hús felvágása
Tűzoltás
Tűzgyújtás
Cipelés (igen, a kulcs zsebben hordása is cipelésnek minősül)
“elvégezni az utolsó kalapácsütést”


Free Image Hosting at www.ImageShack.us




Mivel nem szabad főzni szombaton, az ételeket előre kell elkészíteni. Nálunk hagyomány a maceszgombócos húsleves, ami ugyanúgy készül, mint a normál húsleves, csak kerül bele maceszgombóc is. Én úgy készitem a maceszgombócot, hogy 3 tojást összekeverek 6*0.5 tojáshéjnyi vízzel (a legutolsó tojás megmaradt felével mérem ki a három egész tojásnyi vizet, több tojás esetében értelemszerűen többször 0.5 tojáshéjnyi víz kell), 1 kanál libazsírral, sóval, borssal és annyi maceszlisztet adok hozzá, amennyit felvesz. Vizes kézzel gombóccá formálható masszát kell kapnunk. Ínyencek tehetnek bele gyömbért is. A megformált gombócokat forró vízbe rakjuk, s ha kifőtt (feljött a tetejére), akkor hozzáadjuk a forró leveshez.


Free Image Hosting at www.ImageShack.us


A Shabbat gyertyagyújtással kezdődik. Gyertyát a péntek esti imádság után kell gyújtani. Minimum kettő gyertyát kell meggyújtani, de van olyan, aki minden gyermeke születésekor hozzátesz még egy gyertyát. A lényeg az, hogy többet mindig szabad gyújtani, kevesebbet nem. A gyertyára el kell mondani az áldást. Először két kezünkkel teszünk három kört a gyertya fölött, mintegy a fényt magunkhoz vonzván. Ezt követően eltakarjuk kezünkkel szemünket és elmondjuk az áldást:






Boruch A-toh Ado-noi E-lo-hei-nu Me-lech Ho-olom

A-sher Ki-de-sha-nu Be-mitz-vo-sov Vi-tzi-vo-nu

Le-had-lik Ner Shel Sha-bos


Azaz:







Áldott légy Örökkévaló Istenünk, a Világ Királya,

ki megszenteltél minket törvényeiddel

és megparancsoltad a szombati gyertyagyújtást.


Mindig a nő mondja a gyertyára az áldást. A kislányoknak olyan idős koruktól kezdve kell megtanítani az áldást, amikortól már az anyukája után tudja mondani a hallott szöveget. Ez általában 3 éves korban van.


Free Image Hosting at www.ImageShack.us



A gyertyagyújtást ünnepi vacsora követi. A vacsorát áldással kezdjük, amit borra vagy szőlőlére mond el a házigazda. Ha nincs otthon férfi, akkor csatlakozzunk más családhoz, de végszükség esetén a nő is elmondhatja. Jobb kezünkkel alulról megfogjuk a bortól/szőlőlétől túlcsorduló poharat és a következő áldást mondjuk:






Boruch A-toh Ado-noi E-lo-hei-nu Me-lech Ho-olom

Bore Pri Hagofen


Azaz






Áldott légy Örökkévaló Istenünk, a Világ Királya,

ki megszenteltél minket törvényeiddel és megteremtetted a szőlő gyümölcsét.



Free Image Hosting at www.ImageShack.us



Ez után a kézmosás következik. El kell menni a legközelebbi mosdóig, ahol egy külön erre szánt edénybe vizet öntünk. Jobb kézzel felemeljük, áttesszük a bal kézbe és leöntjük háromszor. Ugyanezt megcselekedjük a másik irányba is. Közben ezt az imát mondjuk:






Boruch A-toh Ado-noi E-lo-hei-nu Me-lech Ho-olom

A-sher Ki-de-sha-nu Be-mitz-vo-sov Vi-tzi-vo-nu

Al Netilat Yadayim


Azaz:






Áldott légy Örökkévaló Istenünk, a Világ Királya,

ki megszenteltél minket törvényeiddel

és megparancsoltad, hogy mossuk meg kezünket.


A kézmosás után addig nem szabad megszólalni, amíg el nem hangzott az áldás a barcheszre, s legalább egy falatot mindenki meg nem evett belőle.


Free Image Hosting at www.ImageShack.us


Ezt követően két barcheszre mondunk áldást. (Fonott kalács tulajdonképpen) A barcheszeket le kell takarni és úgy mondani az áldást. Azért kell kettő, mert a 40 éves pusztai vádorlás során péntekente mindig két adag mannát adott az Úr, hogy szombaton ne kelljen összeszedni a frissen hullott adagot. Letakarni meg azért kell, mert a harmat belepte a mannát. Az áldás elmondása után meg kell sózni a barcheszt és mindenki eszik egy kis darbot. Azért kell megsózni, mert a vacsoraasztal az oltárt jelképezi a Szentélyben, ahol mindig bemutattak sót minden áldozattal.

Az áldás a következő:






Boruch A-toh Ado-noi E-lo-hei-nu Me-lech Ho-olom

Hamotzi Lechem Min Ha’aretz


Azaz:





Áldott légy Örökkévaló Istenünk, a Világ Királya,

ki megszenteltél minket törvényeiddel és megteremtetted a kenyeret a földből.


És ennyi rituálé után már lehet is vacsorázni :)


A szombat reggeli teendőket és néhány barchesz receptet a következő bejegyzésben írom majd le.

4 megjegyzés:

Névtelen írta...

Nagyon szerettem a Sabeszt Amerikábanmindig jöttek vendégek, kár hogy nem csinálhatom.

Unknown írta...

Ez jó volt..

Unknown írta...

Számomra érdekes, hogy péntek alkonyatkor kezdődik a Sabbath, noha egy nap a pirkadattal kezdődik. Nem úgy lenne logikus, hogy szombat alkonyatkor kezdődjön, és másnap reggel legyen vége?

A másik, hogy Isten a tisztaságot rendelte el, nem (csak) a kézmosást. Nagyon szép rítus, hogy kézmosással emlékeztek, de még az ószövetségi írásban is teljes bemerüléssel, megmártózással tisztúlt meg egy katonai vezető, amikor Illéshez ment a betegségével.

Unknown írta...

Kedves utolsó hozzászóló!

A Teremtésben is azt olvassuk, hogy lett este és reggel. Csak a nyugati gondolkodásunkba nem fér bele, hogy nem minden körülöttünk és a nappali munkavégzés körül forog.

A kézmosás pedig egy szimbolikus gesztus, ha jól tudom, a keresztyének sem gyakorolják mind a teljes bemerítést. Itt nem a víz tisztít meg, hanem a mi Urunk, aki felé jelezzük, hogy alázatosan figyelünk parancsolataira.