Amikor a gyerekek összehasonlítják Hanukát Karácsonnyal

Amíg a gyerekek kicsik, s mint ahogy az nagyon sok esetben előfordul, nem csak zsidó barátaik vannak, óhatatlanul is összehasonlítják a Hanukát Karácsonnyal, s felmerül az ajándékozás kérdése.

Nos, az ajándékozás nem bibliai eredetű dolog (a zsidóság csak az Ószövetséget tekinti Bibliának), később alakult ki ez a hagyomány, és sok európai zsidó család befogadta hagyományai közé ezt a szokást. Ez már jóval a második Szentély lerombolása után volt.

Gyermekeink képzése az alapja Hanuka megünneplésének. Viszont az ajándékozás, adakozás fontos szerepet játszik a zsidó hagyományokban, s kötődik Hanukához is. A görögök, ellentétben a perzsákkal, nem az emberek elpusztításával akarták eltörölni a zsidó vallást, hanem az emberek lelkén keresztül. Bele akarták plántálni az emberekbe, hogy a test sokkal fontosabb a léleknél, és el akarták halványítani a hit fontosságát. El akarták érni, hogy a zsidók megtagadják hitüket, miszerint csak egy Isten van, s rá akarták erőltetni a többistenhitet a népre. A Hanukai küzdelem tehát nem csak fizikai, hanem lelki is volt.

Annak érdekében, hogy a görögök ne győzhessenek, az embereknek újra kellett képezniük magukat is a saját vallásukból, de leginkább a gyermekeiket. A tanítás nagyon fontos eleme Hanukának. Maimonides írja, hogy a gyerekeknek motiváció kell arra, hogy tanuljanak, tehát diót, fügét és mézet kaptak, hogy megédesítsék ezzel a tanulást. És itt kapcsolódik az ajándékozás a Hanukához. Jiddisül gelt-nek mondják a pénzt, s Hanukakor a gyerekek Hanuka pénzt (jiddisül Hanuka gelt-et) kapnak. S a pénz ajándékozása ismét jó alkalom arra, hogy tanítsunk valamit a gyerekeinknek, jelesül azt, hogy milyen jó érzés pénzt adni olyanoknak, akik rászorulnak, akiknek sokkal kevesebb van, mint nekünk.

Amikor pénzt adunk, akkor azonban ügyelnünk kell arra, hogy a kapott pénz iránt érzett öröme ne legyen nagyobb a gyereknek annál az örömnél, amit akkor érez, amikor megtanulja a mondandóját ennek a szokásnak. Mindig emeli az ünnep fényét, ha ajándékozunk, közösen eszünk, feldíszítjük a házat, énekelünk. De jusson idő az ünnep mélyebb mondanivalójának megértésére, befogadására is. A palacsinták, fánkok, a trenderli, az ajándékok mind-mind fantasztikus dolgok, emelik az ünnep fényét, de ezek csak extrák.

Lehet azonban úgy is ajándékozni, hogy ezáltal a Hanukai eseményeket jobban megértsék a gyerekek. Kaphatnak mondjuk könyvet, videókat, számítógépes játékokat Hanukáról, hogy megértsék, mit is ünnepelnek. Vagy hogy megértsék, hogy a fény győzelmét ünnepeljük ilyenkor a sötétség felett, játékosan körbejárhatjuk velük a házat, hogy gyújtsanak fényt ott, ahol sötét van. De ugyanezt úgy is lehet, hogy egy idősebb, magányos embernek a házát ajándékozzuk meg fénnyel, vagy egy idősek otthonában vidítjuk fel az ottaniakat. Ajándékozhatunk süteményeket vagy hagyományos Hanukai ételeket hajéktalanoknak, vagy meghívhatunk egy másik zsidót, hogy gyújtson gyertyát velünk és mondja el az áldást a gyertyákra velünk együtt.

S mivel minden nap nő a meggyújtott gyertyák száma, taníthatjuk úgy is gyerekeinket, hogy minden nap adjanak egy kicsivel több ajándékot a rászorulóknak. Gyakorlatilag kimeríthetetlen a lehetőségek tárháza Hanukakor.

Összességében lehet Hanukakor ajándékozni, de csak akkor, ha az ajándékozás aktusára helyezzük a hangsúlyt, nem pedig az ajándékra magára.

Nincsenek megjegyzések: