A kilenc nap

Idén a július 22-31 között lévő időszakra esik. A Talmudban írva van, hogy amikor Av hónap beköszönt, mérsékeljük örömünket. Av hónap elsejétől sok olyan dologtól tartózkodunk, ami örömet okozhat vagy örömmel kapcsolatos.

Nem ültethetünk fákat, ha az a célunk vele, hogy árnyékot adjon vagy gyönyörködtesse a szemünket. Nem renoválhatjuk otthonunkat, viszont ha valaki hajléktalan, akkor építhet magának otthont. Tilos új ruhát venni, varrni, kötni, szőni, fonni, még akkor is, ha csak Av hónap 9-e után akarja viselni. Használt ruhát sem szabad venni akkor, ha azért vennénk, mert annyira jól néz ki. Az új ruha vásárlásának tilalma sokkal szigorúbb, mint a már korábban vásárolt új ruha viselésének tilalma.

Ezek a tiltások csak akkor érvényesek azonban, ha nem ütköznek micvába. Ha okkal tartunk attól, hogy a ruha ára felmegy Av 9-e után, akkor megvehetjük, de viselni csak a kilenc nap leteltével szabad.

Av Rosh Chodesh-től (Rosh Chodes az az új hónap elejét jelző egy vagy kettő félünnepnap, a hold állásától függően) kezdve tilos ruhát mosni addig, amíg a kilenc nap le nem telik. Ha valakinek csak egy váltás ruhája van, azt kimoshatja Rosh Chodesh után, egész addig a hétig, melyre Av 9-e esik.

Ha valaki nagyon izzad és minden nap más inget kell viselnie, akkor vegyen még időben megfelelő mennyiségű inget és mindegyiket viselje még Av Rosh Chodesh előtt, s ezesetben viselheti addig a hétig, melyre Av 9-e esik.

Tilos hajat vágatni, a szülők nem vághatják le gyermekeik haját Tammuz 17-től (2009-ben ez július 9.) és Av Rosh Chodesh-től kezdve tilos a gyerekek ruháit kimosni. A csecsemők ruháit bármikor ki lehet mosni, ha feltétlenül muszáj, de igyekezzünk csak kis mennyiséget mosni és azt se nyilvánosan tegyük.

Új cipőt sem viselhetünkAv Rosh Chodeshtől kezdve, viszont ha speciálisan Av 9-re vásároltunk új cipőt, akkor aznap azt szabad hordani.

Eljegyzést lehet tartani, de csak ünnepi étkezés nélkül.

Av Rosh Chodeshtől kezdve Av 9-ig tilos húst enni vagy bort inni, mert ez alatt az időszak alatt szűnt meg az áldozási lehetőség a Szentélyben. Hagyományaink úgy alakultak, hogy azt is tilos enni, amiben hús főtt. Viszont olyan ételt lehet enni, ami húsos edényben készült. Ha körülmetélés, pidyon haben, Bar- vagy Bat Mitzvah van, vagy egy talmudi magyarázat tanulságát vonják le, akkor szabad húst enni és bort inni.

Rosh Chodeshtől kezdve szokásos a sahtereknek (az az ember, aki kóserül le tud vágni egy állatot) eltenni a késüket. Ilyenkor csak a betegek számára vágnak le állatot, vagy Shababthoz, esetleg ünnepi étkezéshez.

A Havdalah ceremónián szokás sört használni bor helyett. A chabad szokása az, hogy borra mondanak áldást és egy olyan gyereket kérnek meg, hogy igya meg, aki már elég érett ahhoz, hogy tudja, mi a jelentősége az áldásnak.

Élvezetből fürdeni sem szabad ezen időszak alatt. Ha csak a tisztálkodás a cél vagy egy beteg embernek előírta az orvos, akkor szabad. Csak akkor tilos, ha kifejezetten az élvezet kedvéért merülünk a habokba. Uszodába is tilos menni ilyenkor. Ha Rosh Codesh péntekre esik Av hónapban, akkor a Shabbat tiszteletére el lejet menni a Mikvába.

A Shabbat Chazon-t (Av hónap 9-ét közvetlenül megelőző szombat) megelőző pénteken tilos teljes egészében megmosakodni, csak a kezet, arcot és lábfejet szabad hideg vízben megmosni. Azok, akiknek szokásuk minden Shabbat előtt elmenni a Mikvába, azoknak most is szabad, de ha valaki csak alkalmanként jár el, annak nem.

Nincsenek megjegyzések: