Mely napokon lehet megesküdni?

Free Image Hosting at www.ImageShack.us




Legelőször is a kedd az, amit meg kell említeni. Ez volt a teremtés harmadik napja, s az egyetlen nap a teremtés során, amikor kétszer is elhangzott “és látá Isten, hogy ez jó”. Hagyományaink úgy tartják, hogy ezen a napon házasodni kétszeresen jó. “Jó a mennynek és jó a teremtményeknek.

Rosh Hodesh, azaz a zsidó hónapok első 15 napja, szintén jó erre a célra. A zsidó naptár holdnaptár, aszerint kell mindent szervezni.

Tishrei 11-én, azaz egy nappal Yom Kippur után szintén nagyon jó egybekelni. Ezt a napot egyébként “Isten Neve”ként is szokták emlegetni.

Tishrei 11-13-ig, azaz a Yom Kippur és Szukot között eltelő idő alatt fokozottan szentek a napok, érdemes ekkor házasságot kötni.

Free Image Hosting at www.ImageShack.us




Kiszlév, a hónap, melynek végén a Hanukát ünnepeljük, elejétől végéig kedvező a házasság megkötésére.

Tu B’Shevat is kiváló alkalom, , minthogy ekkor kezdődik a fák újéve.

A szerencse hónapja Adar, amikor a gyász örömmé vált. Ez is kedvező hónap az egybekelésre.

Tu B’Av, Av hónap 15-ik napja egy kisebb ünnep, ez mindig is az esküvővel volt kapcsolatban.

A Kabbala szerint Elul hónapban nyilvánul meg leginkább Isten könyörületessége és jóakarata. Ez a hónap biztosan jó egy esküvő megtartására.

Nem ajánlatosak viszont a következők

Pénteki napok. Mivel Shabbat péntek alkonyatkor kezdődik, pénteken nem tartanak esküvőket. Régebben szokás volt, hogy péntek délután volt az esküvő, a lakodalom pedig az ünnepi vacsora, de manapság nem igazán lehet valóban ünnepi jelleget varázsolni ennek, minthogy ekkor nem lehet se zene, se fényképezés, se videózás, s a vendégek is gyalogolhatnának haza a lakodalom után…

Minthogy a szombat a pihenés napja, s tilos munkát végezni, ezért tilos esküvőt tartani Shabbatkor. Gyakorlatilag lehet szombaton is esküvőt tartani, alkonyat után, amikor a Shabbat már kiment, de tilos bármiféle előkészület, míg Shabbat tart. Ebből kifolyólag egyáltalán nem praktikus telente, nyaranta pedig, amikor a napok hosszúak, egyenesen lehetetlenné tenné az előkészületeket.

A 10 bűnbánó napon sem tanácsos esküvőt tartani, mint ahogy Adar 13-án, Eszter böjtjekor is. Eszter böjtjének végén ugyanis kötelező Eszter könyvét meghallgatni a zsinagógában, így ez a nap nem igazán alkalmas megházasodni.

Purimkor, amikor amúgy is tele van az ünnep nagy családi étkezésekkel, nem tanácsos esküvőt szervezni.

Free Image Hosting at www.ImageShack.us




Abszolút tilos azonban a következő napokon esküvőt tartani

A Bibliai eredetű zsidó ünnepeket megelőző napokon:
- Tisri 9-én, ami Yom Kippur előtt van
- Tisri 14-én, ami Szukotot előzi meg
- Nisszán 14-én, ami a Pészach előtti nap
- Sziván 5-én, ami Savuot előtt van egy nappal
- S Elul 29-én, ami Rosh Hasana-t előzi meg

A nagyobb ünnepeken, amiken a Biblia kötelezően írja elő a pihenést:

- Rosh Hasana (Tisri 1-2)
- Yom Kippur (Tisri 10)
- Szukot (Tisri 15-16)
- Szimhat Tóra (Tisri 22-23)
- Pészach (Nisszán 15-16; 21-22)
- Shavuot (Sziván 6-7)

Chol Hamoed-kor:

Ez szó szerint annyit tesz, hogy hétköznap az ünnep során. Szukot és Pészach bizonyos napjait tekintjük ilyennek, Tisri 17-21 és Nisszán 17-20.

Az Omer-számlálás alatt is tilos esküvőt tartani. Ez az az időszak, ami Pészach és a Tóraadás ünnepe, Shavuot között telik el. Ez hét hét, s ebből legalább 33 napon tiltott esküdni, de hitközzségektől függ, hogy melyik ez a 33 nap.

Tammuz 17-én böjt van, ezzel kezdődik a háromhetes gyászidőszak. Ez általában augusztusra esik a Gergely-naptár szerint. Erre a böjtnapra és a gyász időszakára tilos esküvőt szervezni. Ennek a gyászidőszaknak a legintenzívebb 9 napja Av hónap 1-9 közé esik ezalatt különösen tilos az esküvő.

Free Image Hosting at www.ImageShack.us




Böjtnapok

Gedaliah böjtje (Tisri 3.) Az ekkorra szervezett esküvők csak alkonyat után kezdődhetnek.

Tevet 10. Az ekkorra szervezett esküvők szintén csak alkonyat után kezdődhetnek.

Az esküvő napján a menyasszony és a vőlegény hagyományosan böjtölnek. Azonban nem kell böjtölniük, ha a következő napok valamelyikére esik az esküvő:

Shabbat, azaz szombat este
Rosh Chodesh
Tisri 11-e, a Yom Kippur utáni nap. Azért, mert a Yom Kippuri böjttel minden valószínűség szerint mind a ketten megszabadultak bűneiktől.
A bibliai ünnepek utáni napon, azaz Szimhat Tóra, Pészach és Savuot után
Ha Hanuka időtartama alatt tartják az esküvőt

Nincsenek megjegyzések: