Eruv

Háromfajta Eruv létezik.

Az Eruv Tavshilin lehetővé teszi, hogy főzzünk Yom Tov-kor Shabbatra.

Az Eruvei Techumin lehetővé teszi, hogy 2000 kubitnál többet sétáljon az ember városfalon kívül Shabbatkor és Yom Tov-kor. (Csak nagyon indokolt, sürgős esetben)

S a legszélesebb körben elterjedt az Eruv Chatzeirot. Leginkább ezt szokták Eruv alatt érteni azok, akik Eruvról beszélnek.




Shabbatkor 39-féle tevékenységet tilos végeznünk. Az egyik tiltás arra vonatkozik, hogy nem szabad cipelni magánterületről nyilvános területre, s ugyancsak tilos nyilvános területen cipelni bármit is. Magánterület ebben az értelemben lakott területet jelent, s eredetileg az otthont jelentette ill. a fallal körülvett lakott területeket, mert a fal elválasztotta ezeket a házakat a nyilvános területektől. Nyilvános területnek minősülnek az utcák, sikátorok és nyílt terek.

Mi a helyzet akkor, ha valaki egy viszonylag kis városkában él, ahol túlnyomó részt zsidók laknak, de nincs fal, ami körülvenné ezt a városkát? Ebben az esetben nyilvánvalóan minden nyilvános területnek minősül az egyes családok házain kívül, s tilos egyik házból a másikba átvinni bármit is.

Viszont van módja annak, hogy nagyobb területeket vagy akár egész városokat is magánterületté tegyünk: fallal vagy kapukkal körül kell venni az adott területet. (Nyilván manapság ez nem kivitelezhető, lásd lejjebb, hogy hogyan lehet megoldani mai modern életünkben az Eruvot)

Viszont nem mindent lehet cipelni akkor sem, ha van Eruv. Semmit olyasmit nem lehet cipelni, ami használható a Shabbatkor tiltott egyéb dolgokhoz. Ilyen pl. a toll, mert Shabbatkor tilos írni és a toll írásra használható. Esernyőt sem hordozhatunk, mert kinyitni és összecsukni azt tilos Shabbatkor. Az Eruv célja az, hogy lehetővé tegyen olyan alapvető dolgokat, mint elvinni a taleszünket vagy imakönyvünket a zsinagógába, magunkkal vihessük a kulcsunkat, olvasószemüvegünket vagy olyan ruhadarabokat, amiket leveszünk, ha meleg van. Az Eruv továbbá lehetővé teszi azt is, hogy babakocsit toljunk, gyerekestül, pelenkástul, babaételestől.

Bölcseink viszont aggódtak, hogy ha van Eruv, akkor könnyen elfeledkezünk arról, hogy tilos Szombaton cipelni. Ezért kifejlesztették az ún. eruvei chatzairot-ot. Az eruv területén belül mindenki hozzájárul a közösség Shabbati étkezéséhez egy kis ennivalóval, amit aztán az egyik lakóházban tárolnak. (Elterjedt szokás, hogy egy család látja el a teljes közösséget étellel. Általában maceszt szoktak használni, mert az sokáig eláll.) Ez azt szimbolizálja, hogy az eruvon belül élők egy nagy családot alkotnak, akik közösen étkeznek. Az eruv szó szerint azt jelenti, hogy “összekeverni”, azaz “elegyíti” egymással a közösség tagjait.

Persze ennek mind egy fizikai fallal körülvett részen kell történnie. A zsidó törvények szerint nem kell feltétlenül falnak lennie annak, ami körülkerít egy adott területet. Lehet ez dróttal összekötött oszlopsor is. Ennek az oszlopsornak persze meg kell felelnie a magasságra, egymástól való távolságra és az összekötés módjára vonatkozó halachikus előírásoknak.

Ezen oszlopok felállítása lényegesen bonyolultabb, mint elkészíteni egy étel eruvot. Az erre vonatkozó előírások a legösszetettebbek közül származnak a Talmudból. Éppen ezért felállításához elengedhetetlen egy rabbi hozzáértő irányítása.

Ahhoz pedig, hogy az Eruv be tudja tölteni célját, karban kell tartani. Ha elszakadt valahol egy drót, akkor már nem tudja ellátni funkcióját. Ahol van Eruv, ott általában egy erre kijelölt ember minden héten végigellenőrzi az oszlopokat és drótokat, s ha kell, akkor javításokat eszközöl.

S bár egyre több Eruvot hoznak létre világszerte, vannak azért fenntartások ezzel kapcsolatban. Előszöris azok, akik használják, átmehetnek olyan területekre, ami már nem tartozik az Eruvhoz, s mindezt tehetik anélkül, hogy észrevennék. Másodsorban ha Shabbatkor sérül meg az Eruv, akkor senki nem tud róla, s ennek következtében akaratunkon és tudtunkon kívül megszegjük a Shabbat előírásait. Harmadsorban pedig, akik rendszeresen használják az Eruvot, könnyedén elfeledhetik, hogy ez egy kivétel, s hogy létezik tiltás a cipelés ellen Shabbatkor.

Nem csak a zsidóknak vannak fenntartásaik azonban az Eruvval kapcsolatban. Bár általában már meglévő telefonpóznákat használnak a létesítésekor, sok nem-zsidó városlakóban ellenérzést vált ki, vannak olyan önkormányzatok, amik nem engedélyezik Eruv létesítését. Viszont minden nehézség ellenére egyre több Eruv épül szerte a világon. A Washington-i Eruv pl. magában foglalja a Fehér Házat is, a Strassbourg-i pedig az Emberi Jogok Európai Bíróságát.


Nincsenek megjegyzések: