A Tóra nem
tiltja, hogy egy férfinek több felesége legyen. Ábrahám, Jákob, Dávid és
Salamon a legkézenfekvőbb példák erre.
Figyelmesebben
olvasva azonban láthatjuk, hogy majdnem az összes esetben speciális oka volt annak,
amikor ősapáink egynél több nőt vettek feleségül. Ábrahám csak azután vette el
Hágárt, hogy Sára erre kérte, miután nem volt közös gyermekük.
A legismertebb
példa a többnejűségre Jákob és családja. Ő csak azért vette el Leát, mert Lábán
becsapta őt. Bilhát és Zilhát pedig csak azután vette el, hogy első két
felesége, Lea és Ráhel ezt tanácsolták neki.
Mindezek ellenére
a Tóra nem tiltja a többnejűséget.
Nagyjából 1000
évvel ezelőtt egy híres német bölcs, Rabbi Gershom, a „diaszpóra fénye”,
megtiltotta a poligámiát. Az askenázi zsidók el is fogadták ezt a törvényt, a
szefárdiak és jemeniek azonban nem.
Gyakorlati
oldaláról nézve a poligámia nem létezik manapság, még szefárdi zsidók között
sem. Leginkább azért, mert társadalmilag nem elfogadott és/vagy törvényellenes
az országokban, ahol élnek.
Rabbi Gershom a
következő okokra hivatkozva tiltotta be a poligámiát:
- Nem akarta, hogy a férfiak kihasználják feleségeiket.
- Nem akarta, hogy a feleségek riválisokat lássanak egymásban, ezzel esetlegesen előidézve a Tóra több pontjának megszegését.
- Nem hitte, hogy minden feleségének ugyanakkora szeretetet / odaadást / anyagi jólétet tud biztosítani egy férfi.
- Tartott attól, hogy ha egy férfi két különböző városban házasodik két feleséggel, akkor a házasságaiból született gyermekek egymással később esetleg Tóra által tiltott kapcsolatot létesítenek, mert nem ismerik egymást, nem tudják egymásról, hogy testvérek.
Ami a ma jellemző
zsidó gondolkodásmódot illeti, a poligámia soha nem is volt és ma sem nevezhető
ideális állapotnak. A vallásunk alapját képező szent írások tele vannak
referenciákkal arra vonatkozóan, hogy a férj és a feleség ugyanannak az
egésznek a két fele. Sem a Talmudban, sem a Midrásban nincs szó egyetlen
többnejű családról sem, márpedig ezek az írások bőven Rabbi Gershom ideje előtt
keletkeztek. Persze nincs kizárva, hogy még előkerülhetnek ilyen történetek a
múltból, de az tisztán látszik, hogy soha nem volt általános a poligámia a
zsidóság körében.
A gyakorlatban ha
egy férfi több nőt szeretne feleségül venni, akkor az összes feleségének saját
külön házat kellene biztosítania teljes felszereléssel, ami nem olcsó mulatság.
Legnagyobb
valószínűséggel a poligámia utolsó megoldásként merült fel azon férfiak
számára, akiknek felesége meddő volt, de mégis szerettek volna gyereket
anélkül, hogy el kellett volna válniuk a nőtől, akit szerettek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése