A zsidókat néha
Jákob házaként, néha pedig Izrael gyermekeiként említi a Tóra. De mi a
különbség?
Ősapánk, Jákob az
Izrael nevet kapta Isten angyalától, amikor legyőzte őt egy küzdelemben az Ézsauval való összecsapást megelőző éjszakán. Ezt pedig később maga Isten is
megerősítette, amikor megjelent neki a küzdelem után. Emiatt aztán a zsidókat
mind a két néven szokták emlegetni.
Ez a két név
azonban más és más aspektusaira vonatkozik a zsidóságnak. Röviden összefoglalva
akkor használatos Jákob neve, amikor Isten szolgálata fizikai munkát,
küzdelmet, áldozathozatalt kíván (szolga). Izrael neve pedig akkor, amikor
Isten szolgálata természetes és élvezetes (gyermek).
Jákob nagyapja,
Ábrahám is új nevet kapott Istentől. Ő körülmetélése után lett Ábrámból
Ábrahám. Az ő nevének megváltoztatása végleges volt, a Talmud még azt is
mondja, hogy aki Ábrámnak hívja Ábrahámot, az megszegi a Tóra egyik
parancsolatát.
Jákob esetében is
azt mondja a Tóra, hogy többé ne legyen Jákob a neve, de ennek ellenére a Tóra
végig mind a két néven emlegeti őt (Izrael/Jákob). Sokszor még ugyanazon a
történeten belül is. Így hát leszármazottait is mind a két néven szokás
emlegetni.
A különbség
Ábrahám és Jákob nevének megváltoztatásában másutt keresendő. Amikor Ábrahám
Isten parancsára körülmetélte magát, akkor magasabb rangra lépett. Amíg Ábrám
volt, addig a neve csak annyit jelentett, hogy „méltóságteljes apa”. A
körülmetélését követően Ábrahám lett, ami már azt jelenti, hogy „népek
sokaságának méltóságteljes apja”. Az Ábrahám név tartalmazza az Ábrám név
összes betűjét és jelentését. A különbség egy új betűben áll, a hei-ben és a
kibővült szerepkörben. Ezért tehát aki Ábrahámot Ábrámnak hívja, az elvesz
jelentőségéből, mert a körülmetélését megelőző énjére utal.
Jákob és Izrael
azonban két teljesen különböző név, különböző jelentésekkel. Míg Izrael ugyan
valójában Jákob emelkedettebb állapotát jelenti (s Jákob személyiségének Izrael
része többé már nem Jákob), addig Jákobnak vannak olyan erényei, amik Izraelben
nincsenek jelen. Ezért hát Jákob neve továbbra is használatos maradt, akkor is,
amikor magáról az ősapánkról beszélünk, és akkor is, amikor leszármazottairól.
Lehet, hogy Izrael egy zsidó fejlődésének emelkedettebb állapotát jelenti, mint
a Jákob, de a zsidó nép nagyszerűsége épp abban áll, hogy vannak „Jákob-zsidók”
és „Izrael-zsidók” is, és minden egyes zsidóban van „Jákob-személyiség” és
„Izrael-személyiség”.
A legjobban Bálám
fogalmazza meg a különbséget, aki az a pogány próféta volt, akit a zsidó nép
elátkozásával bíztak meg, és aki végül átok helyett a legszebb dicséretet
zengte a zsidóságról.
Második átoknak
indult beszédében, amiből szintén áldás lett, azt mondta Bálám: „Nem vett észre
Jákóbban hamisságot, és nem látott gonoszságot Izráelben.”
Ez a kijelentés
azt sugallja, hogy Jákob megtapasztalja a gonoszságot, de küzdelmei és
nehézségei ellenére sem látja őt gonosznak Isten. Másfelől Izrael viszont
teljes nyugalomban él, nem tapasztalja sem a hamisságot, sem a gonoszságot.
A Tóra a Jákob
név 2 értelmezését is említi. Az egyik a „sarokfogó”, mert Ézsau sarkát fogvajött a világra. A másik a „ravasz”. Ez arra utal, amikor Jákob Ézsaunak álcázva
magát elvette bátyjától a neki szánt áldást. S ekkor Ézsau azt mondta, „nem
hiába hívják Jákobnak (ravasznak), hisz kétszer szedett rá engem. Először
elvette az elsőszülöttségi jogom, most pedig a nekem járó áldást is”.
Jákob az a zsidó,
aki még mindig az élet küzdelmeinek sűrűjében van, ahol gyakran a saját személyiségének
legalantasabb aspektusaival kell szembenéznie. Olyan csata ez, melybe titkon
kell vonulnia, érzelmeit elrejtve, hogy győzedelmeskedhessen ellenségei felett,
akik tőrbe akarják csalni.
A Jákob-zsidót
ellenséges világ veszi körül, életét saját személyiségének árnyoldalai is
keserítik. Még fel kell emelkednie az abszolút értelemben vett emberiességbe.
Az ember küzdelemre született, és élete legyőzendő akadályok sorozata, hogy
megőrizhesse integritását.
Isten nem lát
bűnt Jákobban, mert mindannak ellenére, amivel szembe kell néznie, megkapta a
képességet arra, hogy legyőzze minden kritikusát. Még ha rövid időre belső vagy
külső csatát is kell vívnia, eredendő jóságát és tisztaságát mindvégig megőrzi.
Ezek a tulajdonságok pedig végül mindig győzedelmeskednek, akármennyi akadályt
is gördít az élet Jákob elé. S bár nem bűnös, a nehéz munkát sosem tudja maga
mögött hagyni. A bűntelen életet nehéz fenntartani ugyanis. S bármennyi csatát
is nyert Jákob élete során, a háború örökké folytatódik, hogy bűntelen
maradhasson.
Izrael viszont az
a név, amit Jákob azután kapott, hogy legyőzte Isten angyalát és az ellene
harcoló embereket is. Izrael az a zsidó, aki győzedelmeskedett saját
emberiessége felett és teljesen magáévá tette lelkének legbelső tökéletességét,
s aki ennek következtében immunissá vált minden kihívásra és kísértésre. Aki
legyőzte azt az Isteni kinyilatkoztatást, miszerint az ember küzdeni született.
Aki az élet minden viszontagságával dacolva kialakított magának egy nyugodt,
békés életet.
Ezért hát a Jákob
nevet akkor kell használnunk, amikor a zsidóságról Isten szolgáiként beszélünk.
Az Izrael név pedig arra az esetre van fenntartva, amikor Isten úgy akar
beszélni rólunk, mint gyermekeiről. A szolgát legjobban az ura felé teljesített
szolgálata határozza meg. Ugyan a gyermek is szolgálja az apját, de a köztük
lévő kapcsolat más természetű, a gyermek örömként éli meg, hogy szolgálhat, nem
pedig kínként. Ami a szolga számára munka, aminek elvégzésére kényszeríteni
kell őt, addig a gyermek számára ugyanez a saját lényének kiteljesedését
jelenti, s apja lényének kiterjesztését.
Jákob életének
első felét leginkább a bátyjával, Ézsauval való küzdelem határozta meg. Ez a
harc már az anyaméhben elkezdődött, folytatódott az elsőszülöttségi jogért és
áldásokért való küzdelemben, és akkor teljesedett ki, amikor Jákob egy teljes
éjszakán át küzdött Ézsau őrangyalával, majd pedig ezt követően szemtől szemben
találkozott Ézsauval. S közben még Lábánnál is szolgált éjt nappallá téve 20
hosszú évet. Amikor megkapta az Izrael nevet, akkor vált Isten szolgájából
Isten gyermekévé. Lezárta küzdelmes korszakát és kialakította harmonikus
kapcsolatát Istennel.
Ennek ellenére
azonban Jákob is maradt azt követően is, hogy megkapta az Izrael nevet. A Tóra
a későbbiekben egymás mellett használja a Jákob és Izrael neveket. Mert ezek
után életében váltják egymást a küzdelmes (pl. a 22 év, amíg Józsefet
gyászolta) és nyugodt (pl. a 17 év, amíg Egyiptomban élt) időszakok.
Izrael népének
apjaként Jákob volt a mintája egy zsidó ember mind a két lelki állapotának:
Isten nyugodt és kiegyensúlyozott gyermekének, aki fényével megvilágítja maga
körül a világot és Isten küzdelmes szolgájáénak, aki próbálja megtalálni helyét
a világban.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése