Ráhel sírja
Betlehemben található, Jeruzsálemtől délre. Évszázadokon át egy elhagyatott út
szélén aludta ősanyánk örök álmát és leszármazottai eljártak hozzá, hogy
kiöntsék neki a lelküket. Ráhel magányos sírja már régóta jelent vigasztalást Izrael
gyermekeinek, s ősanyánk imádkozik gyermekeiért, s biztosítja, hogy azok végleg
visszatérhessenek majd az Ígéret Földjére.
Története
i.e. 1553-ban
Jákob Hebronba vitte családját, miután befejezte 20 évig tartó munkáját
apósánál Haranban (ma a szír-török határnál található ez a város). Útközben
Ráhel életet adott második fiának, Benjáminnak és belehalt a szülésbe.
Ahelyett, hogy Makpelá barlangjába temette volna őt Jákob, a Betlehembe vezető
úton helyezte őt örök nyugalomra Efratnál.
Jákob és fiai emlékművet
emeltek Ráhel sírja fölé. Az újszülött Benjámint kivéve mindannyian egy követ
helyeztek a sír fölé. A Midrás szerint Ráhel legidősebb fia, József volt az
első, aki imádkozott anyja sírjánál. Ráhel halálakor ő mindössze 7 éves volt.
10 évvel később bátyjai eladták őt rabszolgának, s úton Egyiptom felé kitört
fogvatartói karmai közül hogy elrohanjon anyja sírjához. Ott azt kiáltotta,
„Anyám, ki szültél engem, ébredj fel és lásd szenvedésem.” Ezután pedig Ráhel
hangját lehetett hallani „Ne félj fiam, menj velük és Isten veled lesz”.
Az i.sz. V.
századtól kezdve egészen az 1800-as évek végéig Ráhel sírja fölött egy négy
oszlopon álló kis kupola magasodott. 1841-ben azonban Sir Moses Montefiore és felesége falakkal toldotta meg az építményt és hozzáépített egy hosszú
termet, ahol a látogatók nem voltak kitéve az időjárás viszontagságainak és
ahol pihenni és/vagy enni tudtak egy kicsit. Ezt az 1841-ben befejezett
komplexumot ábrázolja az összes festmény és fénykép, amit ma ismerünk.
1948-ban a
jordánok átvették a terület feletti hatalmat és megtiltották a zsidóknak, hogy
Ráhel sírjánál imádkozzanak. Egész eddig Ráhel sírja az út szélén feküdt egy
félreeső helyen, ám ebben az évben az arabok köréépítették a saját temetőjüket
és Betlehemet is kibővítették, ezért a sír hirtelen a város központjába került.
1967-ben a
Hatnapos Háborút követően a zsidók ismét látogathatták Ráhel sírját. Az ezt
követő 30 évben nagyon sokan vezettek Jeruzsálemből Betlehembe, hogy itt
imádkozzanak. Még öröménekek is születtek arról, hogy végre visszatérhetnek
Ráhelhez gyermekei és most már sosem kell elhagyniuk anyjukat.
A helyzet azonban
megváltozott az I. Intifádát követően. Betlehemet palesztin fennhatóság alá
helyezték, de magának a sírhelynek a kontrollja továbbra is Izrael kezében
maradt. 1996-ban a sorozatos arab támadások következtében Izrael Vallási
Minisztériuma egy erődöt emelt a sír köré, 2 őrtoronnyal, 1 méter vastag
betonfallal és szögesdróttal. Ez ellenállt az arabok támadásainak.
Spirituális jelentősége
Ráhel halálakor
Jákob családja csak egy kőhajításnyira volt Betlehemtől. Mégsem itt temette el
legkedvesebb feleségét, sőt még csak nem is Hebronban, hanem ott az út szélén,
egy félreeső helyen. Jogosan merül fel a kérdés, hogy miért. Azért, mert Jákob
a jövőbe látott. Látta, hogy i.e. 423-ban, az I. Szentély pusztulását követően
a zsidókat Babilonba száműzik majd az Ígéret Földjéről, s hogy a száműzöttek
ezen az úton fognak majd elhaladni. Látta, hogy a száműzötteknek szükségük lesz
majd Ráhel bátorítására és arra, hogy imádkozzon értük Istenhez.
Jeremiás próféta
a következőképpen dokumentálta az eseményeket:
„Szó hallatszott Rámában, sírás és keserves
jajgatás; Rákhel siratta az ő fiait, nem akart megvígasztaltatni az ő fiai
felől, mert nincsenek.”*
És Isten így válaszolt:
„Tartsd
vissza szódat a sírástól és szemeidet a könyhullatástól, mert meglesz a te
cselekedetednek jutalma, azt mondja az Úr, hiszen az ellenség földéből térnek
vissza. Jövendődnek is jó reménysége lészen, azt mondja az Úr, mert fiaid
visszajőnek az ő határaikra.”*
A Midrás szerint
akkoriban mindhárom ősapánk, a többi ősanyánk és még Mózes is megváltásért
könyörgött Istenhez, aki hajthatatlan maradt. Csak akkor válaszolt, amikor
Ráhel kezdett könyörögni hozzá.
Így imádkozott:
„Világ Királya, kérlek vedd számításba, mit tettem a nővéremért, Leáért.
Férjem, Jákob azért dolgozott hosszú éveket apámnak, hogy engem elvehessen, ám
amikor eljött a frigy ideje, akkor a nővérem állt mellette a hüpe alatt.
Nemcsak csendben viseltem, hanem még a titkos jelszót is megadtam neki, amit
Jákobbal kifejezetten azért beszéltünk meg, hogy nehogy más arát vegyen el.
Kérlek, hogy ha gyermekeid, az én esetemhez hasonlóan, riválisodat hozzák
házadba, te is viseld csendben, ahogy én tettem.”
És Isten erre azt
válaszolta, hogy Ráhel kedvéért vissza fogja vezetni gyermekeit az Ígéret
Földjére.
Ráhel másodszorra
is feladta az őt megillető helyet akkor, amikor elfogadta, hogy az út szélére
temessék őt ahelyett, hogy Jákob mellé temették volna Makpelá barlangjába.
Azért tette mindezt, hogy gyermekei segítségére lehessen századokkal később.
Ráhel testesíti
meg a tökéletes zsidó anyát, aki feláldozza magát leszármazottai jólétéért és
biztonságáért. Ez a határtalan szeretet és anyai gondoskodás vonzza a mai napig
is a sírjához leszármazottait.
Ráadásul Ráhel
nagyon sokáig volt meddő, mielőtt Isten gyermekekkel áldotta meg őt. Így mind a
mai napig nagyon sok meddő nő keresi fel sírját, hogy itt imádkozzon és kérjen
Isteni segítséget.
Érdekes tények
Amikor Ráhel
meghalt, Jákob összes fia helyezett a sírjára egy kavicsot, a sok kis kavics
tetejére pedig Jákob egy nagyobb követ tett. Ez volt az első zsidó síremlék, és
ez az egyik oka annak, hogy manapság a zsidó temetőkben kavicsot teszünk az elhunytak
sírjára.
Miután Sir Moses
Montefiore átépítette a sírt, az ajtón található vaslakathoz egyedi kulcsokat
készített. Úgy tartották, hogy ha ezeket a kulcsokat zsidó és arab nők a
párnájuk alá teték, akkor ez átsegítette őket a nehéz szüléseken, hosszadalmas
vajúdásokon. 1967-ben a síremlék felszabadítása után Izrael főrabbija, Rabbi
Goren elment oda, s egy arab átadta neki a lakat egyik kulcsát. Ez a kulcs a
mai napig a Goren család tulajdonában van.
Yitzhak Rabin
második miniszterelnöksége alatt Ráhel sírja majdnem arab fennhatóság alá
került, ugyanis azon a területen feküdt, ami teljes arab kontrollt kapott
Rabintól az I. Intifádát követően. Chanan Porat, a Kneszet (izraeli parlament)
egyik tagja azonban úgy döntött, hogy muszáj beszélnie a miniszterelnökkel
ezügyben. Vele tartott a megbeszélésre egy másik Kneszet tag, Rabbi Menachem
Porush is. Porat elmagyarázta a miniszterelnöknek, hogy hogyan biztosítanák a
sírt és sok más racionális érvet is felsorakoztatott, de ez mind nem érdekelte
Rabint. Ekkor azonban a miniszterelnök látta, hogy Rabbi Porushnak könnyben
úsznak a szemei, és csak annyit motyogott, hogy „De hát Yitzhak, itt Ráhel
anyánkról van szó, Ráhel anyánkról”. És ez hatott rá annyira, hogy magát a sírt
zsidó fennhatóság alá helyezze.
Amikor Sir Moses
Montefiore felesége, Judit meghalt, Montefiore a Ráhel-mauzóleum pontos mását
készíttette el neki nyughelyül a dél-angliai Ramsgate városában, ahol éltek.
Később magát Moses Montefiore-t is ide temették.
A jelen
Ráhel sírja csak
egy rövid autóútra van Jeruzsálemtől. Teljes egészében betonfallal van
körülvéve és csak golyóálló üveggel ellátott buszok és kisbuszok mehetnek be a
4,5 méter magas falak mögé. Pár óránként egy menetrend szerinti golyóálló
üveggel ellátott busz érkezik Betlehembe az ellenőrző állomásra, ahol kap egy fegyveres
kísérőt a hadseregtől, s 2 perccel ezután megérkezik a sírhoz a busz, ahol a
betonkerítés biztonságában kiszállnak az utasok.
Az erőd
belsejében az ősrégi, kupolás helység gondoskodó, családias hangulatot áraszt.
Az emlékművet pedig szövetanyag takarja. Férfiak és nők a helység két átellenes
oldalán, elkülönítve imádkoznak, suttogják legbensőbb fájdalmaikat Ráhel
anyánknak.
Megjegyzendő,
hogy a Halacha szerint a koheneknek tilos belépniük a komplexumba, ahol Ráhel
sírja áll.
*Forrás:
biblia.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése