Akinek egészségügyi okok miatt ennie kell Yom Kippur napján, annak nem szabad megkísérelnie a böjtöt az orvos tiltása ellenére. Az a Tóra, amelyik megparancsolja, hogy böjtöljünk Yom Kippurkor, azt is írja, hogy az egészségünk sokkal fontosabb, mint böjtölni ezen a szent napon (elvégre élni kell a Tóra parancsolatai szerint, nem meghalni). (Megjegyzendő, hogy a terhesség és szoptatás ténye önmagában nem indokolja az étkezést ezen a napon, a vonatkozó cikket lásd ezen a linken.) Az egészséges emberek ilyenkor böjttel teljesítik a mitzvát, a betegek pedig étkezéssel. (Ugyanígy ha valakinek nincs elég ereje zsinagógába menni és imádkozni, annak sem kell aggódnia, mert a kántor ilyenkor mindazok nevében is imádkozik, akik önhibájukon kívül nem tudnak megjelenni a zsinagógában.)
Ha előre tudjuk, hogy fizikai állapotunk nem fogja lehetővé tenni a böjtöt, akkor egy speciális engedélyt kell kérni a rabbinktól arra, hogy ne kelljen böjtölnünk. Hirtelen fellépő vészhelyzet esetén azonban (vagy ha épp csak gyanú merül fel, hogy nagy egészségügyi probléma van készülőben) azonnal ételt és/vagy gyógyszert kell adni a betegnek, függetlenül attól, hogy előtte kaptunk-e engedélyt a rabbitól.
Akinek ennie vagy innia kell betegség miatt, viszont az étel/ital után elég erősnek érzi magát a böjthöz, annak folytatnia kell azt. Aki gyenge, és csak ágyban fekve tud böjtölni egész nap, annak nem szabad megkísérelnie elmenni a zsinagógába imádkozni, hanem ágyban kell maradnia és úgy böjtölni. A böjt parancsolatához képest a zsinagógabeli imádkozás parancsolata csak másodlagos.
Amennyiben enni kell:
A Tóra szerint csak akkor "vétkes" valaki, ha legalább 35 gramm (a bibliai k'beitzah mértékegység 2/3-a) ételt eszik vagy egy teljes, nagy korty vizet iszik nagyon rövid időn belül. (A Biblia tiltja az ennél kevesebb ételt/italt is ezen a napon, de a Tóra nem bünteti ennek a mennyiségnek az elfogyasztását)
Amennyiben lehetséges, a beteg ember, akinek muszáj megtörnie a böjtöt, egyen/igyon a fent említettnél kevesebbet, és azt is legalább 9 perces, de inkább nagyobb időközönként. Persze ha a beteg állapota nem teszi lehetővé ezt a ritmust, akkor természetesen az orvos előírása az irányadó.
Gyakorlati elemek:
Ha enni kell Yom Kippurkor, akkor nem mondunk előtte kiddush-t, még akkor sem, ha Yom Kippur éppen szombatra esik. Ha kenyeret eszik valaki, akkor előtte szokás szerint rituálisan kezet kell mosni. Nincs viszont szükség 2 egész barcheszre, ellentétben a többi ünneppel. Abban viszont nincs konszenzus a rabbik között, hogy az ünnepekre fenntartott ya'aleh viyavo imát el kell-e mondani az étkezést követő áldás során.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése