Lássuk hát a szokásos Pészachi “menetrendet”. Amit a gyertyagyújtási időpontokhoz tudnia kell annak, aki nem beszél angolul: a “Select a country” legördülő menüsorban Hungary jelenti Magyarországot. A “Select a city” kifejezés azt jelenti, hogy “válasszon ki egy várost”, ami egyszerű, mert csak Budapest van a menüsorban. Ezt követően a “go” feliratú gombot kell megnyomni. A megjelenő táblázatban pedig a következők találhatók:
Alot Hashachar (dawn) "Firstborn" Fast Begins
Hajnal, az elsőszülöttek böjtje megkezdődik
Earliest Tallit and Tefillin
A talesz és tfilin legkorábbi felöltésének időpontja
Netz Hachamah (sunrise)
Napkelte
Latest Shema
A legutolsó Shema
Zman Tefillah
Finish Eating Chametz before
Ezt az időpontot megelőzően kell befejezni a chametz (kovászos) fogyasztását
Sell and Burn Chametz before
Ezt az időpontot megelőzően kell eladni és elégetni a chametzot (kovászosat)
Chatzot (midday)
Dél
Minchah Gedolah (earliest Minchah)
A legkorábbi mincha
Minchah Ketanah
Plag Haminchah
Candle Lighting
Gyertyagyújtás
Shkiah (sunset)
Napnyugta
Tzeit Hakochovim (nightfall)
Sötétedés
Bedikat Chametz (Search for Chametz)
Chametz (kovász) keresés
Chatzot (midnight)
Éjfél
Sha'ah Zemanit (proportional hour)
Arányos óra
ENNYI BEVEZETŐ UTÁN PEDIG LÁSSUK A NAPTÁRT :)
2012. április 5. csütörtök (5772. Nisszán 13.)
Ez az első Széder estét megelőző nap. Győződjünk meg arról, hogy eladtuk / elégettük az összes kovászos ételünket és italunkat.
Sötétedés után homecoljunk. A kovászkeresés előtt mondjuk el az áldást, utána pedig nyilvánítsuk semmissé az esetleg véletlenül megmaradt kovászt (Kol Chamira). A pontos időpontok itt találhatók.
2012. április 6. péntek (5772. Nisszán 14.)
Ez a Pészachot megelőző nap, s az első Széder este napja.
Ekkor van az elsőszülöttek böjtje. Ahhoz, hogy egy elsőszülöttnek ne kelljen böjtölnie, részt kell vennie egy olyan étkezésen, ami egy parancsolat teljesítéséhez kapcsolódik, mint amilyen mondjuk a reggeli imádságot követő étkezés ezen a napon a zsinagógában.
Ezen a reggelen van az utolsó lehetőség eladni és megsemmisíteni a tulajdonunkban lévő kovászos ételeket/italokat. S ne felejtsük el időben abbahagyni a kovászos ételek fogyasztását. A pontos időpontért kattintsunk ide.
Égessük el a még meglévő, el nem adott kovászosat. A pontos időpontért kattintsunk ide.
A délutáni Mincha imáknál szokás elmondani a Pészachi Áldozat bemutatására kötelező parancsolatot is.
Ezen az estén kell elmondani a Pészachi és shabbati gyertyákra az áldásokat, melyek a következők:
BA-RUCH A-TAH ADO-NAI E-LO-HE-NU ME-LECH HA-OLAM ASHER KID-E-SHA-NU BE-MITZ-VO-TAV VETZI-VA-NU LE-HAD-LIK NER SHEL SHA-BAT V’SHEL YOM TOV. |
azaz
Áldott légy Örökkévaló Urunk, a Világ Királya, ki megszenteltél bennünket törvényeiddel és megparancsoltad a szombati és Yom Tov gyertyák meggyújtását. |
BA-RUCH A-TAH ADO-NAI E-LO-HE-NU ME-LECH HA-OLAM SHE-HECHE-YA-NU VE-KI-YE-MA-NU VE-HIGI-A-NU LIZ-MAN HA-ZEH. |
azaz
Áldott légy Örökkévaló Urunk, a Világ Királya, ki megteremtettél bennünket, tápláltál minket és megengedted, hogy megérjük ezt a napot. |
A gyertyagyújtás időpontjai itt találhatók.
Ezen az estén van az első Széder, amiről összefoglalót itt olvashat róla az érdeklődő, bővebben pedig ezen a linken találhat az érdeklődő. Az első Széder estét egyébként úgy is szokták emlegetni az Exodus alapján, mint az “Őrködés éjjelét” (Leil Shimurim).
2012. április 7. szombat (5772. Nisszán 15.)
A reggeli imádság keretében kivesznek két Tórát is a Tóraszekrényből, s felolvassák belőle az Exodus és a Számok egyes részeit, s a Haftorából is az ide vonatkozó részeket.
Elimádkozzuk az imát a harmatért és elhagyjuk az imát az esőért, s ezt egész Szukkotot követő napig megtesszük.
A rabbi megáldja a gyülekezetet majd egy ünnepi ebéd következik.
Ez az Omer számlálás kezdő napja, azaz Omer első napja. Az Omer időszaka 49 nap, az ötvenedik nap Shavuot, a Tóraadás ünnepe. Omer az az időszak amikor lelkünket “fejlesztjük” és saját “belső” Egyiptomunkból eljutunk a Sínai hegyig, s készek leszünk a Tóra bölcsességének befogadására.
Sötétedés után veszi kezdetét a második Széder este. Egy, még az ünnep előtt meggyújtott láng segítségével gyújtsunk gyertyát, s mondjuk el a következő két áldást:
BA-RUCH A-TAH ADO-NAI E-LO-HE-NU ME-LECH HA-OLAM ASHER KID-E-SHA-NU BE-MITZ-VO-TAV VETZI-VA-NU LE-HAD-LIK NER SHEL YOM TOV. |
azaz
Áldott légy Örökkévaló Urunk, a Világ Királya, ki megszenteltél bennünket törvényeiddel és megparancsoltad a gyertyák meggyújtását Yom Tov-kor. |
BA-RUCH A-TAH ADO-NAI E-LO-HE-NU ME-LECH HA-OLAM SHE-HECHE-YA-NU VE-KI-YE-MA-NU VE-HIGI-A-NU LIZ-MAN HA-ZEH. |
azaz
Áldott légy Örökkévaló Urunk, a Világ Királya, ki megteremtettél bennünket, tápláltál minket és megengedted, hogy megérjük ezt a napot. |
A gyertyagyújtás időpontjai itt találhatók.
A második Széder este szokásai ugyanazok, mint az elsőé, összefoglalót itt olvashat róla az érdeklődő, bővebben pedig ezen a linken tájékozódhat róla.
2012. április 8. vasárnap (5772. Nisszán 16.)
Ez Pészach második napja. A nap a zsinagógában indul a megfelelő imádságokkal az Istentisztelet keretein belül.
A rabbi megáldja a gyülekezetet, s az áldást egy ünnepi ebéd követi.
Sötétedés után számoljuk Omer második napját, majd végezzük el a Havdalah ceremóniát, de hagyjuk ki belőle a gyertyára és a fűszerekre mondott áldást. A gyertyagyújtás pontos időpontjáért kattintsunk ide.
Pészach közbenső napjait ünnepeljük ezután. Ezt a napot követően egészen az ünnep utolsó előtti napjáig dolgozhatunk (bár nem minden munkát végezhetünk el) és csak Pészachi kóser ételeket fogyaszthatunk. Az ünnep tiszteletére minden nap elfogyasztunk egy pohár bort.
2012. április 9. hétfő (5772. Nisszán 17.)
Pészach harmadik napja, Chol Hamoed első napja. A kifejezés, Chol Hamoed, szó szerint azt jelenti, hogy hétköznap az ünnep alatt. Ezek azok a fél-ünnepi jellegű napok, amik Pészachkor és Szukkotkor vannak az ünnep kezdete és vége között.
Ezeken a közbenső napokon sok közösségben nem viselnek tfilint az Istentiszteleteken.
Ez Omer harmadik napja.
2012. április 10. kedd (5772. Nisszán 18.)
Pészach negyedik, Chol Hamoed második, Omer negyedik napja.
Sok közösségben szokás, hogy a reggeli imádságokkor nem viselnek a férfiak Tfillint ilyenkor.
A munkát illetően a szokásos hétköznapi életet élhetjük némi korlátozással.
2012. április 11. szerda (5772. Nisszán 19.)
Pészach ötödik, Chol Hamoed harmadik, Omer ötödik napja.
A reggeli Istentisztelet a rendes menetrend szerint zajlik.
Az Istentiszteletet ünnepi ebéd követi.
Az esti Amidaht az Atah Chonantanu-val egészítjük ki. Az Amidaht követően Omer ötödik napját számoljuk.
2012. április 12. csütörtök. (5772. Nisszán 20.)
Pészach hatodik, Chol Hamoed negyedik, Omer hatodik napja.
A reggeli imádság alatt továbbra sem viselnek a férfiak Tfillint, hisz még mindig tart Pészach. A Tórát is előveszik a Tóraszekrényből Istentisztelet alatt és olvasnak belőle.
Este pedig gyertyát kell gyújtani Pészach hetedik napjának tiszteletére a következő áldás kíséretében:
BA-RUCH A-TAH ADO-NAI E-LO-HE-NU ME-LECH HA-OLAM ASHER KID-E-SHA-NU BE-MITZ-VO-TAV VETZI-VA-NU LE-HAD-LIK NER SHEL YOM TOV. |
azaz
Áldott légy Örökkévaló Urunk, a Világ Királya, ki megszenteltél bennünket törvényeiddel és megparancsoltad a gyertyák meggyújtását Yom Tov-kor. |
Ide kattintva megtalálhatjuk a pontos időpontot a gyertyagyújtáshoz.
Az esti Istentisztelet során az Amidaht követően Omer hatodik napját számoljuk. Ezt egy ünnepi vacsora követi kiddussal együtt.
Sok közösségben szokás ilyenkor fennmaradni egész éjjel és a Tórát tanulmányozni, ezzel is tisztelegve a Vörös Tenger kettényitásának csodája előtt. Ugyanis Isten Pészach hetedik napján választotta szét a tengert, amikor őseink kivonultak Egyiptomból.
2012. április 13. péntek (5772. Nisszán 21.)
Pészach hetedik, Omer hetedik napja.
Ezt a napot Shevi’i Shel-nek is nevezik. Ennek a napnak az estéjén nyílt szét a Vörös tenger a zsidók előtt és csaptak össze a hullámok az egyiptomi üldözők feje felett.
A reggeli imádságot követően a rabbi megáldja a gyülekezetet, majd egy ünnepi ebédre kerül sor.
Este gyertyát gyújtunk Pészach nyolcadik napjának és Shabbat tiszteletére egy már meglévő láng segítségével, s a következő áldást mondjuk:
BA-RUCH A-TAH ADO-NAI E-LO-HE-NU ME-LECH HA-OLAM ASHER KID-E-SHA-NU BE-MITZ-VO-TAV VETZI-VA-NU LE-HAD-LIK NER SHEL SHABAT V’SHEL YOM TOV. |
azaz
Áldott légy Örökkévaló Urunk, a Világ Királya, ki megszenteltél bennünket törvényeiddel és megparancsoltad a szombati és Yom Tovi gyertyák meggyújtását. |
Ide kattintva megtalálhatjuk a pontos időpontot a gyertyagyújtáshoz.
Este ünnepi vacsorát eszünk, amit Kiddush előz meg.
2012. április 14. szombat (5772. Nisszán 22.)
Pészach utolsó, Omer nyolcadik napja. Más néven Acharon Shel Pészach.
A reggeli Tóraolvasást követően Mázkir-ra kerül sor. Ez az az ima, amit elhunyt szüleink lelkéért szokás mondani bizonyos ünnepekkor, s ilyenkor azok nem tartózkodhatnak a teremben, akiknek mind a két szülője él.
A rabbi ezt követően megáldja a gyülekezetet, s az áldást ünnepi ebéd követi.
Ezen az utolsó napon igyekszünk elérni a szabadság legmagasabb fokát, s a végső megváltásra fókuszálunk. Pészachot egy hatalmas ünnepi vacsorával zárjuk, amit a “Messiás Lakomájának” is hívunk. Ez a vacsora napnyugta előtt kezdődik, sötétedés után végződik és megünnepeljük a messiás majdani biztos eljövetelét. A vacsora alatt pedig megiszunk négy pohár bort és természetesen maceszt is eszünk.
A vacsorát követően pedig sort kerítünk a Havdalára, csak kihagyjuk belőle a fűszerekre és a gyertyára mondandó áldást.
Az esti Amidah után Omer nyolcadik napját számoljuk.
A sötétedés beállta a hivatalos vége Pészach ünnepének. Pontos időpontért kattintsunk ide.
Eztán pedig visszavásárolhatunk mindent, ami kovászos.
2012. április 15. vasárnap (5772. Nisszán 23.)
Ez a nap követi Pészachot. Ezt a napot Isru Chag-nak hívjuk. Ezen a napon tilos böjtölni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése