A Széder esti vacsorát követő hálaadó ima után szokásos egy
pohár bort tölteni Élijahu prófétának. Ezt a kupát Élijáhu poharának is hívjuk.
A bor kitöltése után pedig szokásos kinyitni résnyire a bejárati ajtót, és
elmondani néhány ide vonatkozó zsoltárt.
Hagyomány szerint ekkor Élijahu próféta megtiszteli
jelenlétével az otthonunkat. Több oka és magyarázata is van ennek a
tradíciónak, nézzük meg, mik is ezek.
Az ajtó kinyitása
1.
A Tóra úgy írja le a Széder estét, mint “az őrzés
éjszakáját”. Ez az az este, amikor Isten megóvta a zsidókat a legultolsó,
tizedik csapástól, ami az egyiptomi elsőszülöttek halálával járt. Az ajtó
kinyitása kifejezi Isten felettünk való őrködésébe vetett hitünket.
2.
Amikor kinyitjuk az ajtót, akkor ragadjuk meg a lehetőséget
arra, hogy meghívjuk Élijahu prófétát. Élijahu az, aki minden zsidó fiú körülmetélésénél
jelen van, és tanúskodik arról, hogy a zsidók lelkiismeretesen végrehajtják a
körülmetélés parancsolatát.
A férfiak
csak akkor mutathattak be pészachi áldozatot a kivonulást megelőzően, ha körül
voltak metélve. Tehát Élijahu eljön a Széder estére, hogy tanusítsa, hogy az
ott megjelent férfiak mind körül vannak metélve. Ráadásul a kivonulást megelőző
éjjelen minden zsidó férfi, aki addig nem tette meg, körülmetéltette magát,
hogy ehessen a bemutatott pészachi áldozatból.
Ez
közvetlen kapcsolatot jelent Élijahu próféta, a körülmetélés és a Széder este
között.
Élijahu
pohara
1.
Ezidáig megválaszolatlan kérdés a Talmudban, hogy négy vagy
öt pohár bort kell-e meginnunk a Széder este folyamán. Mivel sosem sikerült
megoldani ezt a problémát, ezért kiöntünk egy ötödik pohár bort, de nem isszuk
meg.
A Messiás eljövetelekor pedig az lesz Élijahu próféta egyik
feladata, hogy megválaszolja az addig megválaszolatlan halahikus kérdéseket.
Tehát azért is hívjuk Élijahu poharának, mert a kérdéses ötödik pohár rejtélyét
valószínűleg ő fogja majd megoldani.
2.
A négy pohár bor szimbolizálja a megváltás négy különböző
kifejezését (ki foglak vezetni téged Egyiptomból, megszabadítalak
kötelékeidtől, megváltalak majd kinyújtott kézzel, választott népemmé teszlek)
a Tórában. Az ötödik-féle kifejezés azonban már a messiási érára vonatkozik (el
foglak vezetni Arra a földre). A messiás eljövetelét azonban Élijahu fogja
bejelenteni majd. Ezért sem isszuk meg az ötödik poharat, mert még nem
tapasztaltuk meg ezt a fajta megváltást.
Az ötödik pohár kitöltésének időpontja is szignifikáns. Az
előtt töltjük ki Élijahu poharát, hogy a Hallel azon részét kezdenénk olvasni,
ami a jövőbeni megváltással foglalkozik. Miután megemlékeztünk a zsidó nép első
megváltásáról (Egyiptomból), azután kifejezzük reményünket és szilárd hitünket,
hogy el fog jönni a messiás, és vele együtt a végső megváltás, nagyon-nagyon
hamar.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése