Adjunk nevet a csöppségnek

Nomen est omen

Vagyis nevünkben a végzetünk. Hagyományaink úgy tartják, hogy a nevünk mindent elárul a karakterünkről. A név az, ami összeköt bennünket a lelkünkkel, köldökzsinórként táplálja és kényezteti spirituális igényeinket. Ebből kifolyólag nagy felelősség a névadás. Yitzchak Luria rabbi szerint (ismertebb nevén Ari HaKadosh) amikor egy gyermek megszületik, a Teremtő a szülők szájába adja azt a nevet, amire ennek az új léleknek szüksége van.

Free Image Hosting at www.ImageShack.us



A héber nevem a valódi nevem

A Tóra azt írja, hogy többek között azért is szabadított ki az Úr az egyiptomi rabságból, mert nem adtuk fel zsidó identitásunkat, így többen közt megtartottuk héber neveinket is. Nekem is van héber nevem, de fejből meg nem mondom, mi az.

Ki dönti el a gyerek nevét?

A gyerek szülei adnak nevet neki. Ennek olyan névnek kell lennie, amiben mind a két szülő egyetért. Amennyiben a szülők nem tudnak megegyezni a gyermek nevében, akkor általában az a szokás, hogy felváltva adnak nevet a szülők a gyerekeknek. Az apa az elsőnek, az anya a másodiknak, az apa a harmadiknak és így tovább. Ne feledjük, nagyon vallásos zsidó családokban nem ritka a 7-10 gyerek.

Free Image Hosting at www.ImageShack.us



Amikor valakiről nevezzük el a gyermekünket

Sokan nevezik el gyermekeiket családtagok, mondjuk nagyszülő vagy dédszülő után, hogy ezzel is őrizzék emlékét. Mások híres zsidó történelmi személyekről nevezik el gyerekeiket. Megint mások bibliai alakokról. Sokan a jelentése miatt választanak egy adott héber nevet, pl. Chaim, ami életet jelent, vagy Simcha, ami boldogságot.
Közösségenként változik, hogy olyan rokonról is nevenzek-e el gyereket, aki még él, vagy csak olyanról, aki már meghalt. Vannak olyan közösségek, ahol a gyerekeket a rabbiról vagy a rabbi feleségéről nevezik el.

Akárhogy is, a nevet nem szabad bejelenteni, fiúk esetében a körülmetéléséig, lányok esetében a névadó ünnepségéig.

A körülmetélést megelőző nap

Szokás meghívni gyerekeket az újszülötthöz, hogy imádkozzanak és áldást mondjanak az ételre. Azért, mert a gyerekek hangja még tiszta, a lelkük romlatlan. Ezáltal imájuk jobban eljut Istenhez, spirituális védelmet nyújt és áldást hoz az újszülöttre és minden a házban lakóra. Ezen az estén a szülők elmélyülnek a Tóra tanulmányozásában, lehetőleg az újszülött mellett. Ezt az éjszakát a védelem éjszakájának is nevezik. Mivel a micve, amit a körülmetélés jelent, hatalmas spirituális energiát jelent, negatív erők is dolgoznak, hogy tönkretegyék a napot. Ezért kell olyan pozitív erőkkel védeni a gyereket, mint amilyen a Tóratanulmányozás is. Tanácsos némi fényt égve hagyni a gyerek szobájában. Szokásos még az apának, a mohelnek és a sandeknek (aki a gyereket tartja majd a brit alatt) megmerülnie a Mikvában a brit reggelén.

Nincsenek megjegyzések: